Tervetuloa!

Haluamme kertoa, että käytämme sivustollamme evästeitä. Käytämme niitä vain kävijämäärien mittaamiseen ja analysointiin. Mikäli annat luvan tähän, olemme kiitollisia, koska näin voimme kehittää sivujamme!

Mikäli et halua antaa lupaa tähän, voit tietenkin valita niin alta. Tällöin ainoa selaimesi evästeisiin tallennettava asia on tieto tästä kiellostasi, jotta tiedämme sen jatkossa kysymättä.

Riippumatta valinnastasi, pääset joka tapauksessa normaalisti selaamaan sivujamme tämän jälkeen.

Käyttäjäkokemus on kycityksen tärkein osa-alue

Ville Saarinen kirjoitti 21.01.2022

KYC-prosessia toteutettaessa huomio kiinnitetään usein monimutkaisilta vaikuttaviin asioihin, jotka ovat todellisuudessa kuitenkin helppo ratkaista. Kycitettävän asiakkaamme käyttäjäkokemukseen panostetaan vain harvoin.

Liian usein unohtuu, että asiakkaat ovat se tärkein asia ja heidän saamat kokemukset KYC-prosessista vaikuttavat suuresti heidän mielikuviensa muodostumiseen. Mikäli kokemus on huono, vaikuttaa se erittäin negatiivisesti koko asiakassuhteeseen. Onkin hämmästyttävää, kuinka vähän asiaan on kiinnitetty toistaiseksi huomiota.

Asiakassuhteen alku on aina herkkää

Lähes aina kycityksen aika on juuri tuoreen asiakassuhteen alussa, joissakin tapauksissa jopa ennen sitä. Kesken jäänyt KYC-prosessi on se pahin skenario, koska tällöin asiakkuus voi jäädä jopa kokonaan saamatta. Mikäli asiakas on sinnikäs ja taistelee huonosti toteutetun kycityksen läpi, on häneen kuitenkin jo ehditty luomaan negatiivinen mielikuva, jonka kääntäminen on hankalaa.

KYC-prosessin eri vaiheet viestinnästä interaktioihin on osa sen toteuttajan brändiä. Hyvin toteutettuna se on selkeä ja helppokäyttöinen, sekä ilmeeltään ja ulkoasultaan tunnistettavissa.

Miksi käyttäjäkokemuksesta tingitään?

Vaikka käyttäjäkokemus on selkeästi tärkeä asia, jää se kuitenkin liian usein liian vähäiselle huomiolle. KYC-prosessia suunniteltaessa keskitytään monesti teknisesti suhteellisen yksinkertaisesti ratkaistaviin asioihin, esimerkiksi pakotelistoihin ja eri tietolähteisiin. Nämä kaikki vaikealta vaikuttavat asiat ovat kuitenkin jo teknisesti ratkaistu useampaan kertaan.

Käyttäjäkokemus on erittäin haastava aihealue ja sen kehittäminen ja ylläpitäminen vaatii omaa erityistä ammattitaitoa. Siihen tehtävät ratkaisut tai siitä saatavat hyödyt eivät ole myöskään helposti mitattavissa, joka laskee sen kiinnostavuutta kehityskohteena.

DOKS panosti käyttäjäkokemukseen

Me DOKSissa päätimme syksyllä 2021 tehdä merkittävän panostuksen käyttäjäkokemukseen ja aloitimme kehitystyön, jossa uudistimme täydellisesti loppukäyttäjien käyttämät sovellukset. Suunnittelussa hyödynsimme laajasti tilastollisia faktoja, mm. tietoa siitä, että yli 70% loppukäyttäjistä käyttävät sovelluksiamme mobiililaitteilla. Työtä on tehty tekniikan, UI-suunnittelijoiden, testiryhmien ja koekäyttäjien toimesta.

Tammikuussa 2022 julkaisimme tämän kokonaisuuden, joka ei ole vain intuitiivisen helppo käyttää, vaan joka voi olla myös osa asiakkaidemme brändiä ja ilmettä. Loppukäyttäjä huomioidaan nyt monilla tavoin ja tästä esimerkkinä ovat mm. tarvittavien tietojen esitäyttö, vastausten mukaan adaptoituva sisältö ja toistettavien työvaiheiden minimointi.

"Tämä kehitystyö näkyy nyt kaikkien asiakkaidemme loppukäyttäjien parantuneessa käyttökokemuksessa ja nopeutuneissa KYC-prosesseissa."

Panostamme aktiivisesti myös siihen, että kycitykseen kutsuvat viestit saapuvat mahdollisimman usein perille vastaanottajien sähköpostiin. Myös tämä on osa-alue, joka monissa KYC-prosesseissa on jäänyt pienelle huomiolle. Puolustukseksi sanottakooon, että vaikka asia kuulostaakin yksinkertaiselta ja itsestään selvältä, on se todellisuudessa kuitenkin erittäin haastava osa-alue, joka vaatii jatkuvaa monitorointia ja teknistä ylläpitoa.

Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, miten DOKS huolehtii nyt kycityksen tärkeimmästä lenkistä - asiakkaasta.

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme, niin kerromme lisää ja järjestämme esittelyn. Autamme myös aina palvelun käyttöönotossa ja koulutuksessa.

DOKS Yhteistyössä Alma Talent

Suomen Tunnistetieto Oy

2662430-5

Veistämönaukio 1-3
20100 Turku

Asiakaspalvelu

Palvelemme arkisin klo 09-16

puh. 010 271 4606
asiakaspalvelu@doks.fi