| Login
Varaa demo

Mikä ihmeen KYC-kello?

Maria Muurinen kirjoitti 26.04.2021

Rahanpesulaki velvoittaa ilmoitusvelvollisia seuraamaan asiakkaitaan ja näiden liiketoimia jatkuvasti. DOKS:ssa on mahdollista kytkeä päälle ns. KYC-kello eli herätyskello muistuttamaan tuosta seuraamisen velvoitteesta.

DOKS-käyttäjän oma muistityökalu

Tämä on mielestäni erittäin näppärä työkalu, nimittäin mitään ei tarvitse jättää oman muistin varaan, vaan palvelun saa ilmoittamaan, kun on aika päivittää asiakkaan tuntemistietoja. Joskus asiakkaat kyselevät käyttöönottokoulutuksen yhteydessä, että kannattaako kello ottaa käyttöön niin vastaan aina, että suosittelen kytkemään KYC-kellon päälle jokaisen asiakkaan kohdalla. Etenkin isommissa organisaatioissa tästä työkalusta saatu hyöty korostuu entisestään, sillä se säästää huomattavasti aikaa, kun käyttäjän ei tarvitse käydä kurkkimassa jokaiselta asiakaskortilta, milloin on kenenkin asiakkaan kanssa viimeksi päivitelty tietoja ajan tasalle.

Pääkäyttäjä voi asetuksista määritellä organisaatiolleen halutun KYC-kellon oletusajan, jota jokaisen asiakkaan takaa aukeava herätyskello ehdottaa. Oletuksena KYC-kellon herätysaika on yksi vuosi, jollei sitä ole asetuksista vaihdettu. Jokainen käyttäjä voi kuitenkin valita yksittäiselle asiakkaalle haluamansa herätysajan tapauskohtaisesti. Joskus voi olla tarpeen seurata asiakasta tarkemmin ja tällöin kellon voi asettaa herättämään, vaikka 6 kk päästä tai nopeammin.

Asiakaskohtaista KYC-kellon herätysaikaa voidaan DOKS:ssa seurata helposti asiakaslistauksesta, jossa on oma kohtansa KYC-kellon hälytysajalle. Käytännössä tästä näkee päivämäärän, jolloin hälytys tulee toteutumaan. Kyseisen näkymän avulla pystytään seuraamaan tulevia hälytysaikoja ja mahdollisesti ennakoimaan sellaisissa tilanteissa, joissa herätysaika tulee täyteen usean asiakkaan kohdalla samaan aikaan.

KYC-kello on nopea ja helppo ottaa käyttöön. Se löytyy jokaiselle asiakkaalle kyseisen asiakkaan omalta sivulta. Käytännössä valitaan haluttu herätysaika ja tallennetaan hälytys.

Moikka, olen Maria Muurinen ja toimin DOKSin avainasiakaspäällikkönä. Olen työskennellyt yhtiössämme vuoden 2021 alusta alkaen. Vastaan meillä avainasiakkaidemme käyttöönottoprojekteista, asiakaspalvelutiimimme päivittäisestä tekemisestä sekä sisäisten prosessien kehittämisestä.

Minulla on pitkä yrittäjätausta ja ennen DOKSia olen kerryttänyt kokemusta rahanpesulain velvoitteiden hoitamisesta vakuutusmaailmassa. DOKS asiantuntijana minua innostaa eniten tehokkaiden AML- ja KYC-prosessessien suunnittelu yhdessä asiakkaidemme kanssa. Toivottavasti pidät blogikirjoituksestani!