Tervetuloa!

Haluamme kertoa, että käytämme sivustollamme evästeitä. Käytämme niitä vain kävijämäärien mittaamiseen ja analysointiin. Mikäli annat luvan tähän, olemme kiitollisia, koska näin voimme kehittää sivujamme!

Mikäli et halua antaa lupaa tähän, voit tietenkin valita niin alta. Tällöin ainoa selaimesi evästeisiin tallennettava asia on tieto tästä kiellostasi, jotta tiedämme sen jatkossa kysymättä.

Riippumatta valinnastasi, pääset joka tapauksessa normaalisti selaamaan sivujamme tämän jälkeen.

Voiko KYC-prosessin automatisoida?

Ville Saarinen kirjoitti 19.05.2021

Vastaamme lähes päivittäin KYC-prosessin automatisointiin liittyviin kysymyksiin. Tähän aiheeseen sisältyy paljon erilaisia mielikuvia ja valitettavasti joukkoon mahtuu myös väärää tietoa ja olettamuksia.

Asianmukaisesti tehty KYC-prosessi ei voi olla täysin automaattinen...

Ehkä yleisimmät väärinymmärrykset liittyvät asiakkaiden tunnistamiseen. Usein ajatellaan, että tunnistautumistiedot, tai vähintään tieto siitä, ketä pitäisi tunnistaa, voidaan saada suoraan jostakin rekisteristä. Näin ei kuitenkaan ole, vaan tunnistettava henkilö (tai henkilöt) pitää valita aina asiakas- ja tapauskohtaisesti. Useimmiten halutaan tunnistaa se henkilö, jonka kanssa asioidaan, mutta joskus taas on tarpeen tunnistaa toimitusjohtaja tai esimerkiksi kaikki hallituksen edustajat.

Tarvittavien toimien (joista tunnistautuminen on vain yksi osa) laajuus riippuu kokonaisarviosta. DOKS pyrkii tekemään varsinaisista KYC-toimenpiteistä mahdollisimman helppoja ja jäsenneltyjä, mutta se ei voi, eikä pysty ottamaan kantaa asiakaskohtaiseen KYC-toimenpiteiden tarvearviointiin. Tässä tarvitaan aina organisaation KYC-vastaavan omaa harkintaa.

... mutta läheskään kaiken ei tarvitse olla manuaalista!

Onneksi prosessia voidaan kuitenkin merkittävästi helpottaa ja sujuvoittaa automatisaatiolla. Olemme viimeisen vuoden aikana saaneet avustaa useita asiakkaitamme liittämään yhteen heidän CRM-järjestelmänsä DOKS API-rajapinnan kanssa. Koska CRM-järjestelmät luontaisesti sisältävät tarvittavaa taustatietoa esim. henkilön, joka halutaan tunnistaa, olemmekin voineet tätä kautta automatisoida mm. tunnistautumisten lähettämisen ja myös muita onboarding-vaiheen tarpeita. Näissä tapauksissa, joissa järjestelmät on sulautettu yhteen, asiakkaiden oman työajan sekä kustannusten säästöt ovat olleet huomattavia.

"Parhaimmillaan KYC-prosessissa yhdistyvät elävän ihmisen harkintakyky ja tehokkaat automatisaatiot."

Toimimme näissä hankkeissa apuna, niin teknisissä asioissa, kun kokonaisuuden suunnittelussakin. On ollut erittäin hienoa saada olla mukana tähän mennessä tehtyissä projekteissa! API-rajapintamme on osoittautunut helppokäyttöiseksi ja asiakkaidemme osaavat koodarit ovatkin saaneet sen vaivattomasti taipumaan haluttuihin, käytännön arkea helpottaviin ja nopeuttaviin automatisointeihin.

DOKSin avulla KYC-prosessin eri toimenpiteet helpottuvat merkittävästi. Asiakkaiden omiin järjestelmiin räätälöidyillä ratkaisuilla pystymme kuitenkin viemään automatisaatiota vielä entistä pidemmälle, joka taas tuo entistä enemmän säästöä ajankäytöllisesti ja taloudellisesti.

Oletko harkinnut KYC-prosessin automatisointia? Ota yhteyttä meihin, niin keskustellaan teidän toiveista ja tarpeistanne.

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme, niin kerromme lisää ja järjestämme esittelyn. Autamme myös aina palvelun käyttöönotossa ja koulutuksessa.

DOKS Yhteistyössä Alma Talent

Suomen Tunnistetieto Oy

2662430-5

Veistämönaukio 1-3
20100 Turku

Asiakaspalvelu

Palvelemme arkisin klo 09-16

puh. 010 271 4606
asiakaspalvelu@doks.fi