| Login
Varaa demo

KYC-prosessin räätälöity ilme ja arvot

Ville Saarinen kirjoitti 19.12.2022

Kuten hyvin tiedämme, käyttäjäkokemus on erittäin tärkeä asia. KYC-prosessissa asiakas on vahvasti osallisena, joten perusasiat pitää tietenkin huolehtia kuntoon. Kaikkein paras lopputulos saavutetaan, kun käyttäjäkokemus räätälöidään vastaamaan yrityksen ilmettä ja arvoja.

KYC-prosessin räätälöity ilme ja arvot

Kuten hyvin tiedämme, käyttäjäkokemus on erittäin tärkeä asia. KYC-prosessissa asiakas on vahvasti osallisena, joten perusasiat pitää tietenkin huolehtia kuntoon. Kaikkein paras lopputulos saavutetaan, kun käyttäjäkokemus räätälöidään vastaamaan yrityksen ilmettä ja arvoja.

Tässä vinkkejä ja parhaita käytäntöjä:

1. Lisää yrityksesi logo

Melkein jokaisella yrityksellä on jonkinlainen liikemerkki. Monesti logo on tärkeä osa yrityksen ulkoista visuaalista identiteettiä. Onkin tärkeää lisätä se esiin käyttäjän nähtäväksi sopivalla tavalla. Ei liian suureellisesti, mutta ei myöskään piilossa.

DOKSissa logon lisääminen sähköposteihin ja sähköisiin KYC-lomakkeisiin onnistuu suoraan asetuksista.

2. Käytä omaa tehosteväriäsi

Liikemerkki sanelee usein yrityksen värimaailman. Sopivasti valittu tehosteväri identifioi yrityksen ja tekee kokemuksesta tutun oloisen käyttäjälle. Mikäli olet pakotettu käyttämään palveluntarjoajan värimaailmaa, voi se aiheuttaa runsasta ristiriitaa yrityksesi oman visuaalisen ilmeen kanssa. Täysin neutraali ja väritön käyttökokemus taas tekee kokemuksesta puuduttavan. Tehostevärin käytössä pitää myös huomioida se, että se ei saa häiritä käyttökokemusta. Riittävistä kontrasteista eri elementtien kanssa pitää huolehtia ja tehosteväri ei saa myöskään olla liian hyökkäävä.

DOKSin asetuksista voidaan valita erilliset tehostevärit sähköposteille ja sähköisiin KYC-lomakkeisiin. Tehostevärien sijoittelut on tehty hienovaraisesti ja DOKS huolehtii värikontrastitasoista automaattisesti niissä paikoissa, joissa sillä on merkitystä käyttäjäkokemukseen.

3. Käytä omia tekstejäsi

KYC-prosessissa yrityksesi puhuttelee aina asiakastaan. Varmista siis, että voit käyttää juuri omia tekstejäsi niissä paikoissa, joissa sillä on merkitystä. Yrityksestäsi on hyvä olla jonkinlainen kuvaus ja luonnollisesti haluat mm. käyttää omia tietosuojaselosteitasi. Huolehdi kuitenkin, että et joudu ottamaan kantaa niiden tekstien sisältöihin, joilla on merkitystä KYC-prosessin luotettavuuden ja paikkaansapitävyyden kanssa. On myös hyvä, että eri käyttäjiesi ei tarvitse aina itse kirjoittaa tekstejä koska tällöin käytetty kieliasu ei yleensä ole yhtenäistä ja hyvää.

DOKSissa on tekstipohjien käsittelyyn oma työkalu, jonka avulla voidaan keskitetysti hallita, mitä tekstejä käytetään missäkin. Sähköisissä KYC-lomakkeissa esitetyt määritelmät ja muut merkittävät tekstiosiot ovat kuitenkin KYC/AML-asiantuntijoidemme laatimia. Tietosuojaselosteena DOKSissa voidaan käyttää helposti hallittavaa tekstiä tai vaihtoehtoisesti linkkiä ulkoiseen osoitteeseen, joka mahdollistaa sen keskitetyn hallinnan esim. nettisivujen kanssa.

4. Valitse oikea kieli

Asiakkaita voi olla eri maista ja monesti kotimaiset asiakkaatkin puhuvat natiivikielenään jotakin muuta kuin suomea. Tarjoamalla vaikeasti omaksuttavan asian, KYC-prosessin, asiakkaalle jollakin muulla kun hänen omalla kielellään, heikennät asiakassuhdetta pahimmillaan heti sen alkuvaiheessa. Väärä kielivalinta on yksi yleisimmistä ongelmakohdista, jonka vuoksi kycitys jää kesken.

DOKSissa on täysi kielituki viidelle eri kielelle: suomi, englanti ruotsi, norja ja tanska.

5. Huomioi saavutettavuus

Varmista, että KYC-prosessisi toimii teknisesti hyvin erilaisilla päätelaitteilla ja avustavilla teknologioilla, kuten puheohjauksella ja ruudunlukuohjelmilla. Tee siitä myös mahdollisimman helppokäyttöinen ja sisällöltään ymmärrettävä. Saavutettavuusasioiden huomioiminen on arvovalinta, joka kuvastaa yritystäsi.

DOKSin sähköiset KYC-lomakkeet täyttää Verkkosisällön saavutettavuusohjeiden (WCAG) 2.1 tason AA vaatimukset. Se täyttää näin myös vaatimukset niille asiakkaillemme, joita laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (Digipalvelulaki) koskee.

6. Käytä omaa verkkotunnustasi

Käyttämällä sähköisissä KYC-lomakkeissa sähköposteissa omaa verkkotunnustasi, lisäät vastaajan kokemusta luotettavuudesta. Luotetun lähettäjän kyselyihin vastataan yleisesti paremmin, joten tämä lyhentää prosessin läpimenoaikaa. Verkkotunnuksesi ja sen taka alöytyvät nettisivusi ovat toki myös tärkeä osa identiteettiäsi.

DOKSissa oman verkkotunnuksen käyttö on mahdollista lisäpalveluna.

Ville Saarinen on yksi Suomen Tunnistetieto Oy:n partnereista. Ville vastaa tekniikasta ja suunnittelee yhdessä asiakkaiden kanssa integraatioita ja avustaan niiden toteutuksissa. IT-alan työura yrittäjänä on jatkunut jo yli 20 vuotta. Tästä huolimatta hänellä riittää loputonta mielenkiintoa teknologia-alan nopeasti vaihtuviin uusiin virtauksiin. Ville löytyy useimmiten toimistolta näyttöjensä takaa – omissa ajatuksissaan ja kylmä kahvikuppi edessään.